Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

ODKÚPIME VAŠU NEHNUTEĽNOSŤ

Ako ďalej po kúpe nehnuteľnosti?

Pridané: 17.6.2021

Kúpili ste nehnuteľnosť a neviete čo ďalej? Viete aké povinnosti vás čakajú? Aké dokumenty potrebujete? Čo vybavíte online? Prvým krokom bude tzv. protokolárne odovzdanie nehnuteľnosti, kde na vopred pripravenom tlačive predávajúci aj kupujúci odpíšu stavy meračov vody, elektriny, plynu a tepla. Zvyčajne sa na protokol o odovzdaní uvedú okrem jednotlivých stavov aj počty kľúčov a technický stav nehnuteľnosti. Ak je súčasťou odovzdania aj nábytok, resp. vybavenie bytu, tak sa do protokolu uvedie aj zoznam hnuteľných vecí, poprípade aj ich stav.

Prepis u dodávateľov médií

Prepis plynu a elektriny, viete vybaviť aj online u dodávateľa, ktorého si vyberiete. Odporúčam vám však zájsť priamo do zákazníckeho centra, kde je možné prepis zrealizovať v kratšom čase. Zoberte so sebou kúpnu zmluvu, návrh na vklad a preberací protokol, alebo si stiahnite a vyplňte "žiadosť o zmenu odberateľa na odbernom mieste". Ide o pomerne jednoduchý dokument, v ktorom je nutné vyplniť údaje o pôvodnom a novom odberateľovi, informácie o odbernom mieste, spôsob platby, výšku mesačných platieb a číslo meradla spolu s jeho stavom.

Ale pozor! U vodární musí zmenu pôvodný aj nový odberateľ vykonať osobne, prípadne písomne alebo elektronicky (zaslaním vyplnenej a podpisom potvrdenej žiadosti o zmenu odberateľa ako príloha správy vo formáte PDF na oficiálnu stránku spoločnosti zakaznik@vodarne.eu). Viac Viac informácií nájdete TU.

Správa bytu

Väčšina správcov bytových domov požaduje list vlastníctva, alebo rozhodnutie o povolení vkladu v prospech nového vlastníka bytu, a preberací protokol, v ktorom budú uvedené jednotlivé stavy energií. Niektorým správcom postačuje aj kúpna zmluva a návrh na vklad potvrdený katastrom. Rozhodujúci je teda stav a dátum prevzatia nehnuteľnosti novým vlastníkom, nakoľko vyúčtovanie pôvodnému vlastníkovi bude doručené na jeho adresu a bude na ňom uvedený stav za obdobie do odovzdania nehnuteľnosti.

RTVS

Povinnosť prihlásiť sa do evidencie platiteľov vzniká fyzickej osobe, ktorá je evidovaná u dodávateľa elektriny ako odberateľ elektriny v rodinnom dome/byte. Prihlásiť sa je možné aj prostredníctvom online prihlášky, alebo Slovenskou poštou. Povinnosť platiť úhradu RTVS vzniká od nasledujúceho mesiaca po mesiaci, v ktorom ste sa stali odberateľom elektriny.

Platiteľ  úhrady, ktorý je evidovaný dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach, platí úhradu len raz, bez ohľadu na počet jeho odberných miest, pričom vznik tejto skutočnosti je platiteľ povinný vyberateľovi úhrady oznámiť. 

Trvalý pobyt:

Doklady, ktoré budete potrebovať:

  • Platný doklad totožnosti
  • List vlastníctva – originál (od 1.9.2018 nedokladá občan, ale zisťuje priamo pracovník úradu)
  • Originál rodného listu pri maloletých do 18 rokov

Prihlásiť na trvalý pobyt sa môžete:

  • osobne na úrade – ohlasovni pobytu, alebo
  • prostredníctvom elektronickej služby

Viac informácií nájdete TU.

Daň z nehnuteľnosti

Daňová povinnosť vzniká 1. januára zdaňovacieho obdobia, nasledujúceho po zdaňovacom období, v ktorom ste sa stali vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti, ktorá je predmetom dane. Daňové priznanie ste povinní podať do 31. januára nasledujúceho roka. Rozhodujúci je teda stav k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Správca dane zašle do 15. mája výmer s uvedením výšky dane. Vyrubenú daň z nehnuteľností je nutné zaplatiť do 15 dní odo dňa doručenia výmeru. Viac informácií nájdete TU.


Autor článku:

MGR. LUKÁŠ SOPKO, MBA, LL.M. - realitný maklér a CEO spoločnosti Diamond Reality / +421 902 198 170 / sopko@diamondreality.sk /

Rezidencia Krásna