Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

ODKÚPIME VAŠU NEHNUTEĽNOSŤ

Prevod nehnuteľnosti v piatich bodoch

Pridané: 18.6.2021

Vlastnícke právo k nehnuteľnosti možno nadobudnúť rôznymi spôsobmi. V praxi našej realitnej kancelárie však ide predovšetkým o kúpu resp. predaj nehnuteľností, a preto sa budem venovať v nasledujúcich riadkoch hlavne tejto možnosti. Uvediem základné body, ktorými si prechádzam so svojimi klientmi, od zabezpečenia dokumentácie, cez správne nastavenie kúpnej zmluvy až po odovzdanie nehnuteľnosti novému vlastníkovi. Platí však, že predaj nehnuteľnosti by mal byť realizovaný za asistencie dobrého právnika alebo skúseného realitného makléra. Nepodceňoval by som riziká, ktoré nesprávne zvoleným postupom môžu vzniknúť. Poďme sa teda spoločne pozrieť ako takýto proces štandardne prebieha.

1. Zabezpečenie dokumentov

Najsamprv treba zabezpečiť a zozbierať všetky dokumenty potrebné na prípravu kúpnej zmluvy, poprípade dokumenty, ktoré súvisia s poskytnutím hypotekárneho úveru (ak kupujúci financuje nehnuteľnosť pomocou hypotekárneho úveru). Odporúčam teda si pripraviť napríklad: titul nadobudnutia k prevádzanej nehnuteľnosti, aktuálny list vlastníctva, OP zmluvných strán, doklady preukazujúce rodinný stav(napr. kvôli vylúčeniu BSM), vyhlásenie správcu alebo predsedu spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, že vlastník bytu nemá žiadne nedoplatky na úhradách za plnenia spojené s užívaním bytu atď...

2. Rokovanie Klient / Maklér / Právnik

Keď už máme zabezpečené a zozbierané všetky potrebné dokumenty a overili sme ich pravosť, treba určiť, akým spôsobom sa obchod bude ďalej vyvíjať, resp. určí sa optimálny spôsob prevodu nehnuteľnosti ako pre kupujúceho, tak i pre predávajúceho. Aj keď je predaj v našej kancelárii na dennom poriadku, snažíme sa byť maximálne opatrní, aby sme eliminovali možné riziká, ktoré môžu nastať. Všetky špecifiká prevodu nehnuteľnosti konzultujeme s advokátom, ktorý ich zapracuje do kúpnej zmluvy.

3. Podpis kúpnej zmluvy.

Po dojednaní všetkých pripomienok a po tom, ako sme sa dohodli na znení kúpnej zmluvy, advokát vyhotoví kúpnu zmluvu so všetkým, čo musí zo zákona kúpna zmluva obsahovať. Následne sa zmluvné strany a maklér dohodnú na termíne podpisu kúpnej zmluvy. V prípade, že je nehnuteľnosť, ktorú predávame predmetom zabezpečenia, v deň podpisu kúpnej zmluvy podpisujeme aj tzv. záložnú zmluvu.

4. Bezpečný prevod finančných prostriedkov

Naša realitná kancelária odporúča klientom jednu z týchto troch alternatív úhrady kúpnej ceny:

  • notársku úschovu
  • vinkuláciu finančných prostriedkov v banke
  • úschovu u advokáta

Všetky tieto tri možnosti možno určiť ako bezpečné, teda určite bezpečnejšie ako uhrádzať kúpnu cenu pred alebo pri podpise kúpnej zmluvy. Jednoducho nikto nikdy nevie, či daný predávajúci nemá nejaký problém, ktorý by sa mohol pretaviť do listu vlastníctva resp. problém na základe ktorého nebude možné previesť nehnuteľnosť na kupujúceho.

4. Vklad kúpnej zmluvy na kataster

Vklad kúpnej zmluvy do katastra nehnuteľností robíme zvyčajne v deň úhrady kúpnej ceny. Je potrebné spolu s návrhom na vklad odovzdať všetky náležiace prílohy - dokumenty, o ktorých vám maklér v dostatočnom predstihu povie. Poplatok za štandardný návrh na vklad do katastra nehnuteľností je 66 EUR – lehota 30 dní od podania, v prípade autorizácie kúpnej zmluvy advokátom alebo v prípade, že je zmluva spísaná vo forme notárskej zápisnice sa lehota skracuje na 20 dní od podania, poplatok za urýchlený vklad 266 EUR skráti lehotu na rozhodnutie o povolení vkladu na 15 dní od podania. Vkladové konanie končí vydaním rozhodnutia o povolení vkladu vlastníctva do katastra.

5. Odovzdanie nehnuteľnosti

Keď sme úspešne ukončili všetky vyššie spomínané úkony, je posledným, ale veľmi dôležitým krokom tzv. "protokolárne odovzdanie nehnuteľnosti". Štandardne pripravujeme protokol o odovzdaní nehnuteľnosti my a do protokolu uvádzame okrem špecifikácie odovzdávanej nehnuteľnosti aj jednotlivé stavy meračov(elektrina, plyn, vody, teplo atď...), počty odovzdaných kľúčov a všetko ostatné čo je potrebné zaprotokolovať, aby sa do budúcna predišlo nepríjemným sporom.

Skutočne poslednými krokmi :) sú už len nahlásenie zmien u jednotlivých dodávateľov médií a služieb, správcovi bytového domu, zmeniť trvalý pobyt na preukaze totožnosti a nahlásiť jeho zmenu na príslušných úradoch a organizáciách a splnenie povinnosti najneskôr do konca januára nasledujúceho roka podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností.


Autor článku:

MGR. LUKÁŠ SOPKO, MBA, LL.M. - realitný maklér a CEO spoločnosti Diamond Reality / +421 902 198 170 / sopko@diamondreality.sk /

Rezidencia Krásna