Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

ODKÚPIME VAŠU NEHNUTEĽNOSŤ

Doklady, potrebné k schváleniu hypotekárneho úveru

Pridané: 6.9.2021

K schváleniu hypotéky potrebujete banke doložiť niekoľko dokumentov, bez ktorých žiadna banka nezačne proces schvaľovania. Dodaním dokladov do banky sa môže začať proces, ktorý obvykle trvá niekoľko dní. Ide o schvaľovanie úveru, ktoré by za štandardných podmienok nemalo trvať viac ako 2 týždne. Je potrebné však myslieť na to, že v prípade komplikovaných či vysokých úverov sa tento proces môže predĺžiť až na 4 týždne. Pri menších hypotékach sa naopak stáva, že banka schváli úver aj do 2 -3 dní od skompletizovania potrebných dokumentov. Niekedy sa kúpa nehnuteľnosti dofinancuje spotrebným či stavebným úverom, ktorého schvaľovanie tiež trvá približne 2-3 týždne.

Aké doklady budete potrebovať?

  • doklady totožnosti žiadateľa a predávajúceho (OP, kartička poistenca, vodičský preukaz, príp. rodný list)
  • potvrdenie o výške príjmu od zamestnávateľa – banky si ho vedia overiť aj dopytom do Sociálnej poisťovne, ale aj napriek tomu vás o neho môže banka požiadať. To, či banke budete dokladovať potvrdenie je podmienené aj tým, akú prácu vykonávate(napr. policajt s najväčšou pravdepodobnosťou musí dokladovať potvrdenie o výške príjmu). Taktiež je to v prípade, keď váš príjem pochádza z práce vykonávanej v zahraničí.
  • v prípade podnikania môžete banke dokladovať potvrdenie o výške daňovej povinnosti z DÚ, daňové priznanie, účtovnú závierku, výpis z podnikateľského účtu, faktúry, atď...
  • výpisy z účtu, na ktorý vám zamestnávateľ poukazuje mzdu. Zvyčajne sa jedná o výpis z účtu za tri alebo šesť mesiacov, prípadne aj za dlhšie obdobie.
  • znalecký posudok k nehnuteľnosti, ktorú budete zakladať. To, či budete posudok skutočne potrebovať závisí od toho v akej banke budete hypotéku vybavovať. Sú banky, ktoré vedia vykonať aj tzv. interné ohodnotenie. Cena za posudok sa pohybuje v rozmedzí od 120 – 200 eur v prípade bytov a pozemkov, 200 až 300 eur v prípade domov. Súčasťou znaleckého posudku by okrem iného malo byť aj potvrdenie o veku nehnuteľnosti, list vlastníctva, kópia katastrálnej mapy a titul nadobudnutia nehnuteľnosti.
  • poistnú zmluvu k zakladanej nehnuteľnosti vinkulovanú v prospech banky, 
  • návrh kúpnej zmluvy resp. zmluvy o zmluve budúcej či kvalitne vypracovaná rezervačná dohoda.

K samotnému čerpaniu hypotéky budete potrebovať aj kúpnu zmluvu s overenými podpismi u predávajúcich, alebo jedno vyhotovenie kúpnej zmluvy autorizovanej advokátom. V prípade, že financujete časť kúpnej ceny z vlastných finančných prostriedkov si banka s najväčšou pravdepodobnosťou vyžiada aj potvrdenie (obrat z internet bankingu) o pripísaní tejto časti kúpnej ceny na účet predávajúceho ešte pred samotným čerpaním úveru. Rovnako bude banka k čerpaniu požadovať predloženie návrhu na vklad záložného práva opečiatkovaného príslušným odborom katastra, aby mohla porovnať vyznačenú plombu na príslušnom liste vlastníctva s číslom vkladu na pečiatke návrhu. Niekedy banke vyznačená plomba nepostačuje(napr. ak je vlastníkom nehnuteľnosti s.r.o.), a tak požaduje nie vyznačenie plomby, ale zápis ťarchy na list vlastníctva.

Pokiaľ by ste sa rozhodli nehnuteľnosť rekonštruovať, možno bude banka vyžadovať aj napríklad rozpočtové náklady na rekonštrukciu, stavebné povolenie alebo súhlasné stanovisko stavebného úradu k rekonštrukčným prácam. Pri výstavbe nehnuteľnosti môže banka od vás okrem vyššie uvedených dokladov požadovať aj právoplatné stavebné povolenie, geom. plán, zmluvu o dielo atď. Pokiaľ ste sa rozhodli refinancovať úver, pripravte k dokumentom aj úverovú zmluvu a vyčíslenie zostatku nesplatenej sumy úveru, ktorý chcete splatiť. Banka si pri zakladaní pozemku môže vyžiadať aj územnoplánovaciu informáciu, resp. doklad či stanovisko, preukazujúce, že na danom pozemku je výstavbu domu možné realizovať.

Doklady, ktoré je potrebné banke dokladovať sa môžu líšiť, preto vám odporúčam navštíviť priamo bankového pracovníka, alebo šikovného finančného sprostredkovateľa, ktorý zistí, aké náležitosti budete musieť banke dodať.


Autor článku:

MGR. LUKÁŠ SOPKO, MBA, LL.M. - realitný maklér a CEO spoločnosti Diamond Reality / +421 902 198 170 / sopko@diamondreality.sk /

Rezidencia Krásna